Museum Vriezenveen
Historisch
Lesprogramma's voor het basisonderwijs
Vriezenveen door de tijd
​
Het Historisch Museum Vriezenveen heeft een 'doorgaande leerlijn' met lesprogramma's ontwikkeld. Het gaat om lessen voor kinderen van basisscholen.
Het lessenpakket "Vriezenveen door de tijd" bestaat uit de volgende onderdelen:
Groep 1 & 2: Koffer gevonden
Kennismaking met Historisch Museum Vriezenveen
In het project ‘Koffer gevonden! ’ vinden de leerlingen op een dag een mysterieuze koffer in de klas. U vertelt de leerlingen dat u de koffer in Vriezenveen heeft gevonden en geen idee heeft wie de koffer is verloren. Aan de hand van de voorwerpen in de koffer proberen de leerlingen te achterhalen wie de eigenaar van de koffer is. De koffer blijkt van een museummedewerker van het museum in Vriezenveen te zijn. Samen met uw leerlingen gaat u de koffer naar het museum terugbrengen.
De museummedewerker is blij dat hij zijn koffer weer terug heeft, maar doordat hij zijn koffer kwijt was, loopt hij erg achter met zijn werk. Daarom vraagt hij de leerlingen of zij hem hierbij willen helpen en ontdekken de leerlingen dat een museum een plek is waar oude spullen van vroeger bewaard worden. Deze kennis verdiepen de leerlingen verder door een school en woonkamer van vroeger in het museum te bekijken. Als verwerking richten de leerlingen op school een eigen museum in, waarvoor ze allemaal een voorwerp - dat voor hen waardevol is - mee naar school nemen. Afsluitend nodigen de leerlingen hun ouders uit om in hun museum te komen kijken en krijgen de ouders een rondleiding van de leerlingen
Groep 1 & 2: Textiel
Vriezenveen, dorp van vlas en wol
In de lessenreeks ‘Dorp van vlas en wol’ maken de leerlingen kennis met vlas en wol; twee grondstoffen die een belangrijke rol hebben gespeeld in de Vriezenveense textielindustrie. Aan de hand van het prentenboek Pelle’s nieuwe kleren ontdekken de leerlingen de verschillende stappen die gezet moeten worden voor het maken van een lap stof en nieuwe kleren. Vervolgens onderzoeken de leerlingen verschillende lapjes stof en sorteren deze op kleur, textuur en patroon en ontdekken ze dat ook al deze lapjes geweven zijn.
Tijdens het bezoek aan het museum is er een spinster die de leerlingen laat zien hoe je van wol draad kunt spinnen en vertelt dat textiel niet alleen van wol gemaakt wordt, maar ook van planten, zoals vlas.
Groep 3 & 4: Textiel
Mooie kleren
In deze lessenreeks maken de leerlingen kennis met kleding die ongeveer honderd jaar geleden in Vriezenveen gedragen werd. In de eerste les onderzoeken de leerlingen hun eigen kleding door zichzelf te tekenen of te schilderen. Vervolgens vergelijken de leerlingen hun eigen kleding met die van klasgenoten. Zijn er grote verschillen in kleedstijl? Hoe zou dat komen? En mogen de leerlingen zelf hun kleding kiezen? Vervolgens gaan de leerlingen terug in de tijd: wat voor kleding droegen kinderen en volwassenen vroeger in Vriezenveen?
Aan de hand van een puzzel van een oude klassenfoto ontdekken de leerlingen dat kinderen vroeger hele andere kleding droegen en dat die kleding er ook nog eens bijna hetzelfde uitzag. Tijdens een bezoek aan het Historisch Museum Vriezenveen wordtde kennis van de leerlingen over kleding van vroeger vergroot. In het museum spelen ze een memoryspel, mogen de leerlingen zich verkleden, waardoor het inlevingsvermogen wordt vergroot. Als afsluitende opdracht op school ontwerpen de leerlingen hun eigen kledingstuk en showen zij die tijdens een spetterende modeshow.
Groep 3 & 4: Textiel
Fabriek in Vriezenveen
In de lessenreeks ‘Fabrieken in Vriezenveen’ maken de leerlingen opnieuw kennis met het textielverleden van het dorp. Dit keer onderzoeken de leerlingen de fabrieken die in de 19de eeuw in het dorp gebouwd werden. In deze fabrieken werd linnen geweven en tricot gebreid. De leerlingen beginnen het thema met het analyseren van een ondergoedsetje van nu en vergelijken dat met een
wollen onderbroek van vroeger, gemaakt in de fabriek van Jansen en Tilanus. Welke verschillen en overeenkomsten kunnen de leerlingen ontdekken? En hoe zou het zijn om zo’n lange wollen onderbroek te dragen? Vervolgens bekijken de leerlingen een oude foto van de fabriek Jansen & Tilanus en worden ze uitgedaagd na te denken over kenmerken van een fabriek en waarom de fabriek aan het water werd gebouwd.
Na deze inleidende les, volgt een verdiepende les in het Historisch Museum Vriezenveen. Roulerend langs de
opdrachten bekijken de leerlingen een oude film, zien ze hoe er vroeger werd geweven en mogen ze zelfs iets weven. Als verwerkingsopdracht bouwen de leerlingen op school een eigen fabriek van dozen, keukenrol en textiel.
Groep 5 & 6 Dagelijks leven
​
Op stap met Jans en Da (rond 1900)
In de lessenreeks van op stap met Jans en Da kunnen de leerlingen va n groep 5 en 6 kennismaken met het leven van een Vriezenveense familie rond het jaar 1900.
De leerlingen komen in aanraking met het verleden en het begrip eeuw.
Om de interesse van de leerlingen te krijgen kan begonnen worden om het verhaal te vertellen over de belevenissen van Jans en Da Peddemors.
Aan de hand van de voorwerpen die in de leskoffer zitten kan met de leerlingen gesproken worden over het verleden. Ook kunnen de leerlingen zelf verschillen en overeenkomsten aangeven tussen het heden en het verleden.
In deze lessen kan er ook aandacht besteedt worden aan de vriezenveense taal/ heemkunde.
Na deze inleidende lessen kunnen de leerlingen in het Historisch Museum zelf ervaren hoe het leven er rond 1900 uitzag.
Groep 7 & 8: Handel en textiel
Vriezenveners naar St. Petersburg ( De Rusluie)
Een bezoek aan het Historisch Museum Vriezenveen en eventueel de plekken in het dorp die nog aan de Ruslui herinneren, verdiepen de kennis van de leerlingen over de Ruslui. De leerlingen sluiten de lessenreeks af met het maken van het grote Rusluispel, en of eventueel met het Rusluie kwartet.
​