top of page

Dorp in actie


Normaal wil je je kinderen plezieren als een supermarkt weer een actie heeft en er plaatjes gespaard moeten worden. Jongetjes zijn gek op plaatjes van Max Verstappen of op voetbalplaatjes.

De afgelopen weken waren geheel anders, niet de kinderen maar de volwassenen vochten om de stickers van het Jumboboek “Trots op Vriezenveen”. Overal ging het gesprek erover. Bij de kassa’s vroeg iedereen om plaatjes en er werd bezorgd gevraagd naar de datum en de plaats van de ruilbeurs. Vooral tegen het einde van de actie. Iedereen wilde zijn boek vol en dus de ruilbeurs niet missen. “Trots op Vriezenveen” was een actie van Jumbo en het Historisch Museum samen. Het Historisch Museum kreeg daarmee een unieke gelegenheid de verhalen over het erfgoed van Vriezenveen breed in Twenterand neer te leggen. Immers het Jumboboek is huis aan huis verspreid.

Het boek en de stickeractie vormde ook een sociaal gebeuren. Buren kwamen vaker bij elkaar om te ruilen en in feite was vaak de hele straat bezig met ruilacties. Soms leek er per buurt wel een straatcoördinator te zijn. Iemand waarbij velen kwamen om te ruilen. Zeg maar een soort steunpunt van de officiële ruilbeurs. Er werd een facebook pagina opgezet en diverse whatsapp groepen geactiveerd. Zelfs oproepen in de krant: Wie heeft voor mij de nummers …. , en dan volgde het rijtje dat nog gemist werd. Vaak werden hele administraties opgezet en bijgehouden om de juiste nummers te kunnen communiceren. Sommige families hebben zelfs meerdere boeken vol gekregen. Een mooi kadootje, straks met Sinterklaas, voor Vriezenveense kinderen, die volwassen geworden, inmiddels elders in het land wonen. De ruilbeurs op 15 november in Seven werd heel druk bezocht, zoals op de foto hierboven te zien is. Iedereen vocht om een tafeltje en was gefocust op de laatste plaatjes. Heel het dorp in actie dus. En dat allemaal vanwege het stickerboek dat in korte verhalen, circa 50 grote foto’s, en 308 stickers in woord en beeld de geschiedenis van Vriezenveen inzichtelijk maakte. Dat was ook het doel van het Historisch Museum: ons erfgoed op een gemakkelijke wijze vertellen en doorgeven. Daarmee heeft het boek ook duidelijk een educatieve waarde. Zeker voor nieuwe Vriezenveners is het een snelle manier om met Vriezenveen kennis te maken. En het boek heeft geïnspireerd. Er hebben zich nieuwe leden aangemeld voor de vereniging Oud Vriezenveen en we hebben laten zien hoe belangrijk het is oude verhalen door te vertellen, opdat ze niet verloren gaan.

Jumbo sluit de actie met het verzamelen van overgebleven plaatjes. De bedoeling is daarmee een aantal boeken voor bejaardenhuizen en verpleeghuizen vol te plakken. Ook een mooi initiatief.

Als we uw interesse hebben gewekt met de mooie foto's en korte verhalen in het Jumboboek, wordt dan lid van de Vereniging oud Vriezenveen. U ontvangt dan voor slechts € 22,- per jaar 4 keer per jaar het kwartaalblad Waver 't Vjenne. Een blad vol mooie foto's en diepgaande verhalen over de dorpsgeschiedenis van Vriezenveen en omliggende kernen.

Recente berichten
Archief
Zoek op type
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page